Jonge kinderen stellen bedtijd graag een
beetje uit!

Kinderen kunnen wel 100 dingen bedenken om niet te moeten slapen, ik heb nog dorst, ik wil nog een knuffel, ik moet nog pipi doen, …

Behalve wanneer ze boos zijn, of een mindere ouder-kind
relatie hebben, gebruiken ze hun trucjes niet om de ouders te vervelen. Er zijn
3 redenen waarom kinderen niet naar bed willen: bang om te gaan slapen, niet
weg willen van hun ouders, en meer ‘quality time’ willen met de ouders. Eeuwen
geleden, in een landelijke samenleving, stond de hele familie samen op, werkten
de hele dag samen, en gingen ook samen slapen. Deze dagen gaan de ouders de
hele dag werken, waardoor er weinig tijd overschiet om met de kinderen te
spenderen. Daarom kiezen de kinderen er voor om tijd door te brengen met mama
en papa ’s avonds en ’s nachts. De tijd voor het naar bed gaan is meestal de
enige tijd van een hele dag dat het kind jouw volledige aandacht kan krijgen.
Zo ja, geniet er van! Helaas is dit ook niet altijd mogelijk want ’s avonds zijn
kinderen meestal moe en niet het aangenaamste gezelschap, ook jij bent moe en
zou wat tijd voor jezelf willen of met je partner.

Zeker wanneer er een verandering is in het gezin, zoals de
komst van een baby, verandering van dagmoeder, of op reis gaan, dan zijn kinderen geneigd om
hun bedtijd uit te sluimeren. Het is weinig waarschijnlijk dat je kind gewoon
koppig of ongehoorzaam is. Meestal willen ze gewoon meer tijd met jou. Aanvaard
dit als een compliment, maar er komt altijd een punt wanneer je kind naar bed
moet en wanneer jij tijd voor jezelf nodig hebt.

Je kan je kind niet forceren om te slapen, dit moet
natuurlijk gebeuren. Hier zijn enkele suggesties om een slaap-motiverende omgeving
te creëren zodat je kind rapper slaapt en jij nog wat tijd overhoud in de avond
voor jezelf.

·
Maak gebruik van een alarm klokje (zoals een
kookwekker) die afgaat wanneer het bedtijd is.

·
Begin vroeger met het bedtijd ritueel om extreme
activiteit zoals kietelen, lopen, spelen te vermijden juist voor het
slapengaan.

·
Ontwikkel een vast bedtijd ritueel, zoals een
warm bad, rugmassage, verhaaltje, en lichten dimmen. Je kan dit als ouder ook
samen doen. Of de ene ouder stopt ze in bed, en de ander ouder wekt ze ’s
morgens op.

·
Lig samen met je kind in bed en lees een
verhaaltje voor tot ze in slaap valt. Als de mogelijkheid er soms niet is om
een verhaaltje voor te lezen, dan kan je het ook opnemen en laten afspelen. Dit
kan natuurlijk maar half zo efficiënt zijn.

·
Kies verhaaltjes die je zelf ook leuk vind, want
meestal vragen ze om het nog eens voor te lezen. Let er ook op dat het
verhaaltjes zijn met herhalende, ritmische, troostende en zingende woorden. Je
kan ook altijd zelf verhaaltjes verzinnen.

·
Het kan soms ook zijn dat kinderen niet naar bed
willen omdat ze nog niet moe zijn. Zorg er voor dat je kind genoeg kan spelen
en ravotten, zeker ook in de buitenlucht!

De manier waarop je kind naar bed gaat is belangrijker dan
wanneer. Als je een druk leven hebt en weinig tijd kan doorbrengen met je kind
overdag, dan is het soms realistischer om je kind iets later naar bed te laten gaan. Let wel, kinderen doen het beter wanneer ze
altijd op hetzelfde uur gaan slapen dan wanneer ze soms laat en dan weer eens
vroeg naar bed moeten.